\"علي افشاري\" عضو کميسيون عمران مجلس با بيان اين مطلب به‌ ميراث آريا(CHTN) گفت: وزارت راه‌و ترابري به عنوان مجري پروژه راه‌آهن اصفهان شيراز بايد مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري را توجيه کند.

وي تاکيد کرد: حساسيت‌هاي مسئولان و گروه‌هاي طرفدار ميراث فرهنگي قابل توجه است ولي نبايد اين مسئله، اصل موضوع را زير سوال ببرد.

افشاري ادامه داد: شرايط توسعه کشور ايجاب مي‌کند که در نقاطي که امکان تردد نيست، خطوط ريلي را ايجاد کنيم تا مراکز استان‌ها به هم وصل شود.

به گفته افشاري استان فارس هم نياز به خطوط ريلي داشت تا از اين طريق گردشگران راحت‌تر به آنجا سفر کنند.

به گزارش ميراث آريا(CHTN)، چندي پيش مسيري که سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کشور آن را غير قانوني دانسته بود، توسط مسئولان پروژه قطار شهري علامت‌گذاري شد.

اين علامت‌گذاري در شرايطي صورت گرفته که طبق توافق مسئولان وزارت راه و ترابري و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري عبور راه‌آهن اصفهان_ شيراز از نزديکي نقش رستم منتفي است و خطوط راه‌آهن بايد فاصله بيشتري با اين اثر داشته باشد، اما نه تنها مسئولان وزارت راه زمين هاي اطراف اين اثر تاريخي را خريده است که اکنون با علامت‌گذاري همان مسير قبلي، به طور آشکارا قصد دارد تا از اين مسير بگذرد.

در طرحي که سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با آن مخالفت کرد خطوط قطار قرار بود از فاصله حدود 500 متري اين اثر هخامنشي عبور کند که مطالعات نشان داد لرزه‌هاي ناشي از اين عبور در دراز مدت براي اثر سنگي کعبه زرتشت زيان‌بار خواهد بود، به همين علت اين خطوط بايد از يک کيلومتري نقش رستم و در نزديکي جاده ترانزيتي اصفهان -مشهد عبور کند.

شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بهمن ماه سال گذشته، پس از بررسي مسير قطار اصفهان – شيراز،‌ راي نهايي خود مبني بر حداکثر فاصله خطوط راه آهن از نقش رستم را به طور رسمي به وزارت راه و ترابري ابلاغ کرد.

طي اين ابلاغيه که از سوي شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام شده، مسير قطار اصفهان – شيراز بايد با حداکثر فاصله و نزديکي به جاده ترانزيتي عبور کند.

خاطرنشان مي‌شود ؛ درصورتي‌که طرح اوليه قطار شهري اجرا و ريل‌هاي راه‌آهن از فاصله 500 متري نقش رستم کشيده شود، نقش رستم هيچ‌گاه جهاني نشده و باز هم براي چندمين بار ايران فرصت ثبت جهاني آثار منحصربه فرد تاريخي خود را از دست مي‌دهد.

بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد قصد دارد نقش رستم با را الحاق به تخت جمشيد در فهرست ميراث جهاني به ثبت برساند.

در آخرين مجمع بين‌المللي يونسکو براي ثبت آثار جهاني در کشور اندونزي، کارشناسان دفتر ميراث جهاني خواستار پاسخ روشن مسئولان سازمان ميراث فرهنگي درباره عبور قطار شدند.

نقش رستم اثر باستاني با قدمت بيش‌از چهارهزار سال است که آن را بيشتر به خاطر وجود مقبره شاهان هخامنشي در دنيا مي‌شناسند. اين اثر هخامنشي يکي از منحصر به فرد ترين آثار باستاني جهان است که مقبره چهارتن از شاهان هخامنشي از جمله داريوش بزرگ، خشايارشاه، اردشير اول و داريوش دوم روي کوه عظيمي ساخته شده‌اند.

همچنين در کنار اين کوه مقدس اثر ديگري از دوره هخامنشي ديده مي‌شود که به کعبه زرتشت شهرت دارد و هنوز به درستي کاربري آن در دوره هخامنشيان تاييد نشده است.

اين کوه مقدس در کنار آثار مهم دوره هخامنشي، نقش برجسته‌هايي از دوره ساساني، اسلامي به همراه نقشي از دوره ايلامي نيز دارد.

106/S

اجازه عبور راه‌آهن از کنار نقش رستم را نمي‌دهيم
اجازه نخواهيم داد با عبور قطار خدشه‌اي به نقش رستم وارد شود
راه‌آهن نقش رستم تحت‌الشعاع بحث‌هاي غير کارشناسي است
عضو فراکسيون گردشگري: تهديد حريم آثار تاريخي زمينه تخريب آنهاست
ديدگاه متخصصان زمين ملاک تعيين مسير راه‌آهن
مجمع نمايندگان استان فارس موضوع نقش ر
ستم را بررسي مي‌کنند

عبور راه آهن از کنار نقش رستم بررسي مي‌شود
دستگاه هاي اجرايي موظف به حفظ حريم آثار تاريخي هستند
وزارت راه ملزم به اجراي قوانين سازمان‌ميراث‌فرهنگي‌و‌گردشگري است
مسير راه‌آهن نقش رستم نياز به بازنگري دارد
هنر ساساني نقش رستم در برابر وزارت راه پيروز خواهد شد

انتهای پیام/

کد خبر 138606288